Kaia Kater - Nine pin (Waardering Muziekwereld) 8½
Het gerenommeerde
Britse muziektijdschrift Uncut deelt in het januari nummer het rapportcijfer 9
uit aan Nine Pin van ene Kaia Kater. Dat is best bijzonder, want Uncut
reserveert dit rapportcijfer over het algemeen voor muzikale helden van naam en
faam (en meestal hoge leeftijd) of voor de vertrouwde favorieten van het
tijdschrift.
Op het rapportcijfer voor de plaat van Kaia Kater valt echter niets af te
dingen, want Nine Pin is een hele bijzondere plaat. Kaia Kater is een jonge
Canadese muzikante, die zich op haar tweede plaat laat beïnvloeden door stokoude
muziek. Het is de oude Amerikaanse Appalachen folk en bluegrass die eerder onder
andere Gillian Welch wist te inspireren tot prachtplaten, maar Kaia Kater geeft
een geheel eigen draai aan de invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek uit het
begin van de vorige eeuw en voegt bovendien een flinke dosis blues toe.
De instrumentatie op Nine Pin is over het algemeen uiterst sober en beperkt zich
tot een elementaire ritmesectie en het al even elementaire banjospel van Kaia
Kater zelf. Door subtiele toevoegingen van blazers, strijkers en piano en
prachtige en al even subtiele gitaarlijnen, klinkt de muziek van Kaia Kater
echter anders dan die van haar soortgenoten. Dat doet de muziek van de uit
Québec afkomstige muzikante ook door haar fascinerende stem. Het is een stem vol
soul, die in eerste instantie vooral doet denken aan die van Rhiannon Giddens of
Leyla McCalla, die ook in muzikaal opzicht zinvol vergelijkingsmateriaal
aandragen, maar die in de meest rauwe en intense passages ook herinneringen
oproept aan Nina Simone. De muziek van Kaia Kater is in de meeste tracks zoals
gezegd uiterst ingetogen, maar het is muziek met een bijzondere onderhuidse
spanning. Deze spanning wordt deels gegenereerd door de diepe baslijnen en de
bijzondere toevoegingen van met name blazers, maar de krachtige stem van Kaia
Kater en haar beklemmende banjospel hebben minstens evenveel effect. Door het
sobere karakter moest ik wel even wennen aan Nine Pin, maar na enige gewenning
heeft de plaat al heel snel een bezwerend effect en blijken de songs van de
Canadese muzikante wonderschoon. Dat Nine Pin in slechts één dag werd opgenomen
maakt de tweede plaat van Kaia Kater alleen maar bijzonderder en
indrukwekkender. Na de hoogtijdagen van de bluegrass en folk revival die werd
geïnitieerd door de soundtrack bij de film O Brother, Where Art Thou? Van Joel
en Ethan Coen, gebeurde er wat mij betreft niet zoveel nieuws meer in het genre,
maar het wonderschone Nine Pin van Kaia Kater geeft het genre een stevige
impuls.
Uncut heeft er deze maand een 9 voor over en daarmee wordt de Canadese muzikante
zeker niet te ruim beloond. Prachtplaat!
Auteur: Erwin Zijleman (Blog de Krenten uit de Pop)
Deeplink: http://dekrentenuitdepop.blogspot.nl/2016/12/kaia-kater-nine-pin.html
Gepubliceerd op Muziekwereld: 24 december 2016