Diom de Kossa - Wasso (Waardering Muziekwereld) 8
Je zou het niet meteen veronderstellen, maar ook voor deze cd moeten we helemaal naar Noorwegen. Dat is immers sinds dertig jaar het nieuwe thuisland van meesterdrummer Diom De Kossa, wiens wieg in Ivoorkust stond. Met een vader als muzikant in huis én, gegeven de alomtegenwoordigheid van muziek in West-Afrika in het algemeen, leed het weinig twijfel dat de jonge Diom ook de muziek zou induiken. Natuurlijk moest er ook brood op de plank komen en dus had Diom ook een job als koffieplukker, maar daarnaast nam hij algauw de taak van ceremoniemeester op zich als er in zijn dorp wat te vieren of te herdenken viel.
Dat leidde op zijn beurt tot een selectie voor het Nationaal Ballet van Ivoorkust, waar hij het ook tot leider van de percussionisten schopte. Met dat gezelschap kon hij de begrensdheid van zijn dorp ontlopen en kreeg hij de kans het land rond te reizen en kennis te maken met de verschillende muziekstijlen, die Ivoorkust te bieden heeft. Na tien jaar werken en reizen met het ballet verkaste hij naar Noorwegen, waar hij nu al dertig jaar deel uitmaakt van de scene waarin hij een wat aparte plaats inneemt: hij kan uit heel veel bronnen putten en beheerst zijn percussie-instrumenten op heel bijzondere wijze, zodat hij veelgevraagd wordt. Nochtans werkt hij al dik vijftien jaar samen met de tandem Kenneth Ekornes, ook al percussionist, maar gespecialiseerd in allerhande Braziliaanse ritmes en subculturen en met gitarist Olav Torget, die studeerde in zowel West-Afrika als in Brazilië. Recent werd de band nog aangevuld met bassist Tiago Mendez, wiens naam ook al naar Brazilië verwijst.
Dat de plaat - de tweede met een band - bol staat van de kruisbestuiving Afrika/Brazilië, die er overigens van nature al is, maar hier des te meer uit de verf komt door het verleden van de muzikanten, mag dan ook nauwelijks verbazing wekken. Voeg daarbij een gitaarklank, die nogal nadrukkelijk in de richting van Carlos Santana verwijst en je hebt alle ingrediënten voorhanden om een prima plaat te krijgen: percussie in veel vormen en tinten, een gitaar, die nu eens stevig rockt, dan weer heel subtiele lijnen neerzet en bossa-reeksen produceert.
Waarover Diom het heeft, daar heb ik eigenlijk een beetje het raden naar, al helpen kleine zinnetjes op het binnenhoesje wel een beetje: Diom en de zijnen zingen over het leven, de natuur, de geesten die ons (soms) beschermen en vooral over de rol die elk individu zelf te spelen heeft: je moet respect tonen voor wat je krijgt en je moet de kansen grijpen, die zich aandienen. Denk daarbij aan een uiterst dansbare aankleding met nu en dan wat toefjes rock en blues en je krijgt een geweldig fijne, verrassende plaat van een man die al te lang onder onze radar opereerde maar van wie we vermoeden dat het een kwestie van tijd is voor hij onze festivalpodia zal komen verfraaien. Heel leuke kennismaking!
Auteur: Dani Heyvaert
Bron: www.rootstime.be
Deeplink: http://www.rootstime.be/index.html?http://www.rootstime.be/CD%20REVIEUW/2017/FEB1/CD74.html
Gepubliceerd op Muziekwereld: 6 april 2017